گرایش آب و محیط زیست

 

دبیر گرایش
دکتر سید محراب امیری                                                                                            
استادیار، مهندسی عمران، هیدرولیک
پست الکترونیک: mamiri@shirazu.ac.ir
شماره تماس: -

 

اعضای هیأت علمی
دکتر ناصر طالب بیدختی، استاد
دکتر غلامرضا رخشنده رو، استاد
دکتر محمدجواد عابدینی، استاد
دکتر سید حسین افضلی، دانشیار
دکتر ایوب کریمی جشنی، استاد
دکتر محمدرضا نیکو، دانشیار
دکتر سید محراب امیری، استادیار
دکتر سولماز سعادت، استادیار

 

  • پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی عمران، آب و سازه‌های هیدرولیکی

مهندسی عمران، محیط زیست

مهندسی عمران، مدیریت منابع آب

 

  • پذیرش در مقطع دکتری

مهندسی عمران، منابع آب

مهندسی عمران، محیط زیست

تعریف و اهداف

گرایش مهندسی آب و سازه ­های هیدرولیکی یکی از زیرشاخه های اصلی مهندسی عمران است که به بررسی، تحلیل و طراحی سازه ­ها و تاسیسات مرتبط با آب همچون سدها، کانال­ ها، سازه­ های انتقال آب، تونل­ ها، پل­ ها، نیروگاه ­های آبی و ... می­ پردازد. می­ توان گفت این گرایش تعامل قابل ملاحظه­ ای با گرایش­ های دیگر مهندسی عمران همچون سازه، ژئوتکنیک، محیط زیست و ... دارد.

در سال­ های اخیر به دنبال چالش ­هایی همچون خشکسالی و سیل که در ایران و سایر نقاط جهان به مسئله­ ای بسیار قابل تامل تبدیل شده، نقش این گرایش نیز پررنگ­تر شده است. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه­ های ایران و جهان به تربیت نیروی متخصص در این زمینه پرداخته­ اند. در بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دانشگاه شیراز، در گرایش آب و سازه­ های هیدرولیکی، از حدود 40 سال پیش، به مدد اعضاء هیات علمی مجربی که در این گرایش حضور داشته و برخی از آنها به عنوان چهره­ های شاخص ایران در این زمینه محسوب می ­شوند، همچنین امکاناتی چون آزمایشگاه هیدرولیک و مرکز محاسبات سریع، فارغ التحصیلان کارآمدی پرورش یافته­ اند. اکثر این فارغ التحصیلان در بهترین دانشگاه ­های ایران و جهان و یا در بخش های دولتی (همچون وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ...) یا خصوصی (همچون شرکتهای مشاور یا مجری) مرتبط با صنعت آب، مشغول به کار بوده و خدمات قابل ملاحظه­ ای ارائه داده اند. به علاوه مقالات، دستاوردهای پژوهشی و قردادهای پژوهشی شاخصی ارائه شده ­اند، که توانسته مشکلات صنعت آب را در مقیاس های استانی و کشوری حل و فصل نماید.

چشم انداز

معضلات مربوط به آب و صنایع وابسته به آن در سراسر جهان و با شدتی بیشتر نسبت به متوسط جهانی، در کشورمان در حال گسترش است. لذا برنامه ریزی در جهت حل این مشکلات به عنوان یکی از اولویت­ های اصلی در کشورمان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. همان طور که اشاره گردید در میان رشته­ ها و گرایش ­های دانشگاهی، گرایش آب و سازه ­های هیدرولیکی مستقیماً در راستای حل معضلات آب قدم برمی ­دارد. با توجه به ماموریت دانشگاه ­ها برای بررسی و حل و فصل نیازهای جامعه، بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دانشگاه شیراز در گرایش مهندسی آب و سازه ­های هیدرولیکی نکات زیر را به طور ویژه مد نظر قرار داده است:

  • پرورش نیروهای متخصص در زمینه اهداف معرفی شده در گرایش آب و سازه ­های هیدرولیکی
  • به روزرسانی و تقویت سطح آموزش و پژوهش
  • افزایش ارتباط موثر با بخش­ های دولتی و خصوصی مرتبط با صنعت آب کشور
  • ارائه راهکارهای بهینه و کم هزینه در جهت بازسازی یا احداث سازه­ های هیدرولیکی برای مدیریت منابع آب