تاریخچه بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست

تاریخچه بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست


تاریخچه بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دانشگاه شیراز به زمان دانشگاه شیراز برمی­گردد. در ابتدای تأسیس دانشگاه شیراز دارای رشته های ادبیات و علوم، پزشکی و کشاورزی بود. در سال 1342 بنا به تصمیمی که به منظور تأسیس دانشگاه جامعی در جنوب ایران شد دانشگاه شیراز تأسیس شد. سپس در فاصله یکسال پس از ایجاد رشته های ادبیات و علوم، پزشکی و کشاورزی تصمیم به ایجاد دانشکده مهندسی شد. سال 1342 اولین سالی بود که بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست اقدام به پذیرش دانشجو می­کند. آیین نامه های دانشگاه شیراز در ابتدا بر اساس طرحی از دانشگاه پنسیلوانیا بوده است. بنابراین اولین دانشجوهای بخش بر اساس مقررات دانشگاه پنسیلوانیا آموزش دیدند. همچنین اولین اساتید دانشگاه و بخش از دانشگاه پنسیلوانیا بوده است. مدت آموزش در بخش در ابتدا به صورت دوره 5 ساله بوده که شامل 2 سال آموزش عمومی در دانشکده ادبیات و علوم بود که نام آن دوره پیش مهندسی بود. در این دوره درسهای علوم مثل  فیزیک، شیمی، ریاضی و تاریخ تمدن و زبان انگلیسی تدریس می­شدند. این آموزش برای همه رشته های بخش و دانشگاه یکسان بودند. بنابراین در سال 1345 اولین دانشجویان بخش راه، ساختمان و محیط زیست به دانشکده مهندسی وارد شدند. در دو سالی که این گروه از دانشجویان مشغول گذراندن دوران پیش مهندسی در دانشکده علوم بودند ساختمان دانشکده مهندسی یک ساخته شد. ساختمان دانشکده در ابتدا کلینیک چشم پزشکی بود که در بیمارستان خلیلی ایجاد شده بود و سپس ساختمان این کلینیک به دانشکده مهندسی اهدا شد. طبقه پایین این ساختمان شامل بخش­های مدیریت و آموزش و طبقه بالا محل برگزاری کلاس­ها بودند. اولین رییس خش دکتر فراتی و دومین رییس بخش دکتر رازانی بودند. دکتر رازانی به دعوت دکتر وصال که معاون علمی دانشگاه شیراز بودند دعوت به همکاری با دانشگاه شیراز شدند. دکتر رازانی جزو اساتیدی بودند که اولین گروه دانشجوهای بخش را آموزش دادند. در آن زمان تعداد زیادی دانشجوی خارجی که دانشگاه پنسیلوانیا معرفی کرده بود جهت آموزش به دانشگاه شیراز و بخش آمده بودند. پس از آن به تدریج اساتیدی به استخدام در آمدند. در زملن ریاست دکتر رازانی در بخش ساخت طبقه یک دانشکده به اتمام رسیده بود. در آن زمان برای بخش آزمایشگاه­های راه، ساختمان، آزمایشگاه خاک، آزمایشگاه آسفالت، مقاومت مصالح، محیط زیست و آ و فاضلاب در دانشکده ایجاد شده بودند. در آن زمان آزمایشگاه محیط زیست و آب و فاضلاب در طبقه زیر زمین تحت هدایت دکتر منجمی بود. به مرور زمان  اساتید برای دوره­های فرصت مطالعاتی به تهران و خارج از کشور رفتند. در آن زمان بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دارای کنکوری مجزا از کنکور سراسری بود و پس از انجام کنکور سراسری از دانشجویان مصاحبه انجام می­شد. تاکید این مصاحبه بر روی هوش دانشجویان بود ضریب مصاحبه در از ضریب آزمون سراسری بالاتر بود. در آن زمان به تدریح وسایل مورد نیاز آزمایشگاه­های بخش آماده  می­شد. این وسایل همانند مثل میز لرزه برای زلزله که ساخت خود دانشگاه بود می­شدند. بودجه اولیه ساخت دانشکده مهندسی در ابتدا 400 هزار و  بعد به 15 میلیون رسید. همچنین برخی از ساختمان­ها مثل ساختمان مجتمع فرهنگی از درآمد اختصاصی خود دانشگاه مثل درآمد پزشکی ساخته شدند. درآمدهای اختصاصی دانشگاه صرف مخارج ساخت و ساز دانشگاه می­شدند. اولین اساتید بخش پس از دکتر فراتی که معاون عمرانی دانشگاه دکتر رازانی و سپس دکتر قهرمانی بودند. یکی از اهداف بخش در آن زمان ترکیب آموزش با عمل بود. تعداد مهندسین در شهر شیراز در آن زمان از تعداد انگشتان دو دست کمتر بود و بنابریان شرکت­های مشاورهای شهر تهران اقدام به ساخت ساختمان­های دانشگاه می­کردند. اولین شرکتی که اقدام به انجام کارهای مطالعاتی برای ساخت ساختمان­های دانشگاه شیراز و دانشکده کرد شرکت مهندسین مشاور مدام از تهران بود. اساتید دانشگاه شیراز در ابتدا ساتید هیچ گونه مشارکتی در ساخت دانشگاه نداشتند. نظام مهندسی در آن زمان وجود نداشت. بیشتر معماران شهری دانشکده را می­ساختند. نقشه اولیه دانشکده توسط دکتر فراتی تهیه شد و طبقه سوم دانشکده توسط دکتر رازانی ساخته شد. ساختمان دانشکده ساختمانی دوطبقه بود که طبقه سوم به صورت فلزی توسط دکتر رازانی ساخته شد. یکی از مهمترین اقدامات بخش میزبانی از اولین و دومین کنگره راه و ساختمان و محیط زیست کشور بود. از لحاظ امکانات فنی در حوزه آی تی بخش می­توان به مرکز محاسبات اشاره کرد که دارای سیستم کامپیومتری ای بی ام 14.01 بود. از این سیستم کامپیومتری مراکزی همچون بیمارستان­ها هم استفاده می­کردند. به مرور زمان در بخش زیر گروه­ها تشکیل شد و بخش­های سازه و مکانیک خاک دارای اساتید بیشتری بودند. از اساتید بخش سازه می­توان به دکتر قهرمانی، بخش محیط زیست دکتر منجمی، بخش ساختمان دکتر سیدیانف خجسته بخت و رازانی و همچنین امور آب به دکتر جوان دل اشاره کرد. بخش دارای آزمایشگاه آب در دانشکده مهندسی شماره دو بود. در ایتدای تأسیس بخش درسها قرار بودند به زبان انگلسی تدریس شوند و این کار در ابتدا انجام می­شد. ولی به تدریج این آموزش انگلیسی جای خود را به آموزش فارسی داد. پس از زمانی دکتر رازانی بعد از ریاست بخش رییس اداره ساختمان دانشگاه شدند. پیانکار و مشاوران ساخت ساختمان­های دانشگاه در آن زمان همه از تهران بودند. و پیمانکاران انجام کارها را به معماران شهری می­سپردند. یکی از اقدامات مهمی که دکتر رازانی در پی ایجاد آن بود تکنولوژی پیشرفتهساخت ساختمان­خا با مصالح پیش­ساخته بود که محقق نشد. پس از زمانی  6 نفر از دانشجوهای زبده دردفتر فنی دانشگاه استخدام شدند و از آنها برای مشاوره در ساخت و ساز ساختمان­های دانشگاه استفاده شد. ساخت ساختمان­های دانشگاه از طریق بودجه اختصاصی دانشگاه انجام شد. این ساخت­ها مثل ساخت و تعمیر 8 بیمارستان آموزشی در شهر و یا مثلا در باجگاه ایستگاه تحقیقاتی باجگاه یا گلخانه دانشکده کشاورزی بودند. در ابتدا کارهای ساخحت وساز کوچک به دانشگاه سپرده میشد و بقیه به شرکت­های مشاور تهران محول می­شد­. به عنوان مثال کلینیک نمازی توسط مهندسین مشاور ساپی ساخته شد. همچنین ساخت پارکینگ این کلینیک توسط این شرکت انجام شد. در ابتدا در بخش دیپلم­های مهندسی مشترکی برای دانشجویان بین دانشگاه و دانشگاه پنسیلوانیا انجام می­گرفت ولی پس از زمانی متوقف شد. اولین دانشگاهی که سیستم واحدی در آن پیاده­سازی شد دانشگاه شیراز بود. دانشگاه تهران به صورت سالی بود. سایر دانشگاهها از این طرح دانشگاه شیراز الگو گرفتند. همچنین وزارت علوم از این طرح وسایر طرح­های دانشگاه شیراز الگو گرفت و به بقیه دانشگاهها ارائه داد. برخی از طرح­های دیگر شامل فرصت مطالعاتی که بقیه دانشگاهها نداشتند بود. آموزش عالی تا پیش از آن در ایران به صورت کشور بود که پس از آن دارای تحولی شد.

 


مهمترین خبرها